Superelevasyon (Dever) nedir

İsimli konu WH 'Teknik Bilgi' kategorisinde, Nomrukan üyesi tarafından 29 Kasım 2011 tarihinde yazılmıştır. Superelevasyon (Dever) nedir hakkında bilgi ve tartışmalar.

  1. Burada araçlarımızdan ziyade, araçlarımızın hareket ettiği yolun teknik özelliğini ele alan bir yazı yazacağım. Yazıyı kendim yazıyorum. İsimsiz alıntılanması yasaktır.

    [​IMG]

    Hareket halindeki bir araç, eylemsizlik yasasına göre, hareketine aynı doğrultuda devam etmeye meğillidir. Döndürmeye çalışmak ise, aracın hareketine kendi doğrultusunda devam etmeyi istemesi ile "Hareket Doğrultusu" ve "Verilmek istenilen yön doğrultusu" nun bileşkesi olan bir kuvvete maruz kalır. Bu kuvvet aynı zamanda Merkezkaç kuvvetidir.
    Tekerlekli taşıtların neredeyse hepsinde yürüyen aksamın yoldan gelecek darbeleri doğrudan yolcuya ya da taşıt gövdesine taşımaması için değişik süspansiyon sistemleri ile donatılmıştır. İster yaylı susta olsun, ister makas olsun araçlar gövdeye yerden aldığı darbeyi doğrudan iletmezler. Bu avantaj dönüşlerde bir dezavantaj olarak çıkar karşımıza. Dönüş sırasında aracın alt gövdesi yani yürüyen aksamı (kauçuk tekerlekli araçla asfalt zemin üzerinde veya demiryolu aracı ray üzerinde) yola çok çabuk adapte olurken ağırlığın büyük kısmını oluşturan üst aksam alttan gelen tepkileri doğrudan almadığı için biraz daha zor adapte olur. Bu sırada alttan gelen darbeleri yumuşatmakla görevli süspansiyon sistemi araç gövdesinin dönüş yönüne göre dışarı doğru yatmasına müsade eder (Çünkü gövde sağlam noktalardan sabitlenmemiştir. Esnek noktalar üzerindedir). Bu yatma sırasında aracın gövdesi yatay eksenden kaçmaya başlar. Bir raddeden sonra da aracın içeride kalan tekerleklerinin yeterli yol tutuşunu temin edememesi sorunu baş gösterir. Bu andan sonra araç tamamen iki tekerlekli bir motosiklet gibidir ve dönüş hareketi devam ettiği sürece dış tarafa eğilmeye devam edecektir. Bu hareketin devamında ise aracın ağırlık merkezi giderek dışarı doğru kayacaktır ve aracın dışına çıktığı anda da araç devrilmeye başlayacaktır.

    İşte dever dediğimiz sistem de, yolun dönüşlerde dışta kalan tarafını içte kalan tarafına göre bir nebze daha yüksek yapılması sonucu yukarıdaki durum gerçekleşirken aracın yatay eksenden uzaklaşması yerine yatay eksene doğru yaklaşmasını sağlar. Araç yatay eksene doğru yaklaştığı için devrilme daha zor olacağı gibi ağırlık merkezi de aracın yönü viraja girişte her ne kadar içeri doğru meğil etse de merkezkaç kuvvetinin etkisi ile orta noktaya çekilecektir. Böylelikle daha güvenli bir dönüş temin edilmiş olur.

    Superelevasyon yani Dever sisteminin büyük ölçekli bir örneği de NASCAR yarışlarında karşımıza çıkar. Saatte 300 KM süratle ilerleyen araçlar küçük yarıçaplı bir virajı almakta hiçte zorlanmazlar. Ancak burada ölçek çok büyük olduğundan merkezkaç kuvvetinin aracı zemine doğru itmesi amaçlanmıştır. Bu hızlarda viraja giren araçların merkezkaç kuvveti etkisi ile zemine uyguladıkları baskı kuvveti araç ağırlığından çok daha yüksek değerlere ulaşabilmektedir. Bu yüzden NASCAR araçları çok sert ve alçak süspansiyonlarla donatılmışlardır.
    29 Kasım 2011
    #1
  2. Superelevasyon (Dever) nedir Cevapları

  3. a great article contain many information like the person like me...thanks for publish this one....Nice article,
    hp rack price in Pakistani appreciate for putting this together! “This is obviously one great post. Thanks for the valuable information and insights you have so provided here. network cable price in PakistanKeep it up!”
    14 Kasım 2012
    #2
soru sor

Superelevasyon (Dever) nedir